Kylttien huomaamisesta
Suuri osa mainoksista jää kuluttajilta huomaamatta, mikä ei
ole kovinkaan yllättävää, kun niitä on niin paljon. Entä liikennemerkit?
Huomaammeko niitä? Liikennemerkeissä on vähän sama asia kuin mainoksissa niitä
on niin paljon, ettei keskittynyt huomaaminen ole oikein edes mahdollista.
Suuri osa liikennemerkeistä on tavallaan turhia, kun ajelen kotiin joka päivä
samaa reittiä en koe tarvetta kiinnittää suurempaa huomiota liikennemerkkeihin.
Ei tulisi mieleenikään ajella autolla pyörätiellä tai kiertää liikenteen
jakajan väärältä puolelta. Toki tarvitsen näitä merkkejä, jos minulle on
epäselvää. (Jokainen liikennemerkki on tarpeellinen lain kannalta, enkä tässä
olisi niitä millään lailla vähentämässä. Tarkastelen asiaa ainoastaan
huomiokyvyn kannalta. )
Keski-Uusimaassa 20.8.2016 kerrottiin Järvenpääläisestä
äidistä, Anne Latva-Nikkolasta, joka oli huolissaan pihatiellä kaahaavista
autoista. Hän pystytti tien reunaan linnunpelättimen tyyppisiä puusta tehtyjä
lapsia, joilla oli oikeat vaatteet. Lapset olivat aivan tien reunassa ja heillä
oli kyltti ”Varokaa lapsia – Aja Hiljaa” kyltti kädessään. Kyltit ovat
tilapäinen tempaus, minkä avulla muistutettiin autoilijoita lapsista. Anne
Latva-Nikkolan mukaan kyltit toimivat hyvin ja autojen vauhti hidastui
selvästi.
Paco Underhill[1] on tutkinut
kylttejä ja niiden huomaamista kaupoissa ja niiden ulkopuolella. Hän toteaa,
että yksi olennainen asia kun laittaa kylttejä ja opasteita on huomata, että ihmiset
eivät etsi niitä, vaan keskittyvät johonkin ihan muuhun. Autoa ajaessa he
miettivät kotiin menoa, ostoslistaa, katsovat autoja, puutarhaistutuksia jne. Jotta
kyltti huomattaisiin, sen pitää olla riittävän iso, erikoinen ja juuri oikeassa
paikassa. Kun siis arvioidaan uusia kylttejä neuvotteluhuoneen pöydällä tilanne
on aivan erilainen kuin missä kylttejä oikeasti luetaan. Tärkein asia kylteissä
on huomion kiinnittäminen. Sitten pitää kertoa viesti tiiviisti, selkeästi ja
loogisesti. Viestin pitää olla oikeassa järjestyksessä ja pala kerrallaan,
koska ihmiset käsittelevät yhden asian kerrallaan. Jos tulee liikaa kerralla,
he turhautuvat ja luovuttavat. Kyltin sijaintia kannattaa miettiä siten, että
se on kohdassa johon ihmiset muutenkin katsovat. Hyvän ja huonon kyltin paikan
ero voi olla vain kymmeniä senttejä tai kymmenen astetta. Tässä blogissa on aiemmin pohdittu sitä mihin kaupan sisällä kannattaa kyltti laittaa, että se huomataan.
Kommentit
Lähetä kommentti