Millainen suoramainos huomataan?


Suoramainoksella voi olla monenlaisia erilaisia ulkoasuja, lopputuloksen kannalta ei ole aivan sama minkä muotoinen esite on. Kaikkein yksinkertaisin ja halvin on A5 tai A6 kokoinen kortti. Myös A4 kokoinen yksisivuinen esite tai kirje on edullinen tehdä. Hieman mutkikkaampi ulkoasu on joko kertaalleen tai moneen kertaan taitettu arkki, jossa voi olla irrallisia lippusia välissä. Mutkikkain ja aikakauslehdille tyypillisin muoto on kirjekuori, jossa on sisällä esite, kirje, vastauselementti ja kuori. Sisällä voi olla tietystä kaikenlaista muutakin kivaa. Joskus mainos voi olla hyvinkin poikkeavan muotoinen, esimerkiksi sydän tai kolmiulotteinen paketti. Mainoksen ulkoasu tai muoto vaikuttavat MIRA-tietopankin mukaan selkeästi sen saamaan pulliin:




Jos esite siis on erikoisenmuotoinen tai kokoinen se huomataan paremmin. Esimerkiksi sydämen muotoisen esitteen indeksi on 113. Pienikokoinen A5 (indeksi 131) huomataan paremmin kuin tavanomaisempi A4 koko. Myös Broadsheet koko (indeksi 112) on huomatumpi ja poikkeavampi kuin suhteellisen tavallinen tabloid koko. MIRA tietopankin mukaan näyttää siltä, että mitä enemmän esitteessä on elementtejä tai taitoksia, sitä parempi pull siitä tulee. Toisin sanoen pull% on parempi esimerkiksi esitteellä jossa on kahdeksan elementtiä kuin sellaisella jossa on kolme. Toisaalta myös yksinkertainen A5 kortti on toiminut hyvin. Yksinkertainenkaan ei ole huono, mutta jos mutkikkaan tielle lähdetään niin elementtejä kannattaa olla paljon. Valitettavasti tietopankin tiedot eivät anna osviittaa mikä olisi optimaalisen materiaalimäärän yläraja… 

Myös IWCO Directin blogin mukaan standardista poikkeava huomataan hyvin. He suosittelevat kokeilemaan myös poikkeavan tuntuista paperia tai kolmiulotteisuutta. Suoramainontapakettiin kehotetaan lisäämään kortteja, magneetteja tai mitä tahansa kovaa ja painavaa, niin se huomataan varmemmin. Myös ainutlaatuisesti leikatut ikkunat, kuoret joissa on läppä etupuolella, teksti outoon suuntaan yms. huomataan hyvin. Interaktiivisuus lisää huomaamista. Mainontaan voi lisätä vetonaruja, läppiä, tarroja, erikoisia avaamistapoja jne. 

Testaamalla löytyy sopivanoloinen mainos, mutta voi olla ettei siinäkään kannata pitäytyä liian pitkään sillä MIRA- tietopankki antaa viitteitä siitä, että mainonnan ulkoasua ja tyyliä kannattaa aika ajoin vaihtaa. Ei se tehokkaan mainonnan tekeminen kovin helppoa ole. 

Kommentit

Suositut tekstit